Ontmoet de auteuren
Lees de enthousiaste verhalen van therapeuten, leerkrachten en ouders over hun ervaringen met motorisch speelmateriaal.
Laat hun inzichten jou inspireren!
Tanja Damhof
Geboren 1975 in Zuid-Duitsland. Voor de liefde naar Nederland gekomen. Samen ouders van de vier liefsten kinderen ter wereld. Tweetalig opvoeden. Webshop eigenaar (Toys42hands is mijn vijfde kindje). Houdt van zon, zomer en tuinieren (lekker zwarte aarde onder de vingernagels). Autismse, ADHD en CP zijn kind aan huis. Knutselen in alle vormen en kleuren (geniet ervan hoe de kinderen het oppakken en hun eigen draai eraan geven). Theedrinker. Weer meer tijd om te lezen sinds de kinderen groter zijn en duikt dan helemaal in de verhalen (aanrader: Buntschatten und Fledermäuse von Axel Brauns). Dyslexie in de familie. Geniet van de wekelijkse bodybalans les bij Jeffrey. Staat graag in de keuken om te bakken en te koken en geniet er dan van om samen te eten (sinds kort aan een ronde buitentafel, echt een aanrader). Hoe van verrassingen. Doe maar normaal mentaliteit.
Marieke la Verge
Ik ben Marieke la Verge, trotse moeder van 3 zoons (6,8 en 10 jaar), Oefentherapeut Cesar en kinderoefentherapeut in mijn praktijk in Werkendam. Als kinderoefentherapeut ondersteun ik kinderen in hun motorische en sensorische ontwikkeling door met ze te spelen. Zo krijgen ze de kans om zelf hun bewegingsmogelijkheden uit te breiden en hun zelfvertrouwen te laten groeien. Daarnaast geef ik ouders/verzorgers, pedagogisch medewerkers en leerkrachten adviezen op maat om een veilige maar tegelijkertijd uitdagende omgeving voor kinderen te creëren. Ik heb een grote en brede interesse in mensen, bewegen, kinderen en spelen. Door middel van dit blog wil ik op een positieve en eerlijke manier inspiratie bieden zodat zo veel mogelijk kinderen zich goed kunnen (leren) bewegen!
Website link: website
Instagram & Facebook
Angela Rozema
Ik ben Angela Rozema- van Koeveringe, een ergotherapeut gespecialiseerd in kinderen en jongvolwassenen tot ongeveer 20 jaar. In mijn eerstelijnspraktijk in Leeuwarden behandel ik uitsluitend deze doelgroep. Naast behandeling en begeleiding verzorg ik ook veel cursussen, ouderavonden en workshops voor onderwijs en ouders.
Daarnaast ben ik moeder van 2 mooie meiden van 7 en 3 jaar. Zowel thuis als in mijn praktijk ben ik dus vaak met spel en spelen bezig. Ik zie spelen als de belangrijkste activiteit voor kinderen in de breedste zin van het woord; van knutselen, ontdekken, bouwen, graven, voelen enz. enz. Toys42hands is hierbij voor mij een schatkamer! Niet alleen vanwege het aanbod, maar ook vanwege de inspirerende manier van aanbieden en het geven van tips bij de materialen. Via dit blog wil ik daar graag een bijdrage aan leveren. Veel leesplezier!
Website link: website , facebook & linkedin
Els Rengenhart
Ik ben Els Rengenhart en heb als ergotherapeut ongeveer veertig jaar kinderen en volwassenen behandeld met problemen met prikkelverwerking (ook wel sensomotorische integratie, sensorische integratie of sensorische informatieverwerking genoemd). Die ervaring heb ik deels opgedaan in dienst van kinderrevalidatiecentra en deels als zelfstandig gevestigd ergotherapeut in mijn praktijk in Groningen.
De behandelingen van de kinderen en soms ook van volwassenen bestonden voor een groot deel uit eenvoudige spelletjes of activiteiten. Deze spelletjes en activiteiten zijn samen met andere praktische informatie over prikkelverwerking beschreven op de website www.sensomotorische-integratie.nl Ik hoop daardoor een positieve bijdrage te leveren aan de dagelijkse gang van zaken van een kind met prikkelverwerking- of sensomotorische integratie problemen. Ik hoop dat de adviezen, activiteiten en spelletjes ertoe bijdragen dat u samen met uw kind meer plezier heeft en dat het leven er voor u en uw kind leuker op wordt.
In 1972 heb ik een studiebeurs gewonnen van de Amerikaanse Vereniging voor Ergotherapie. Daardoor heb ik toen drie maanden in de Amerika rondgereisd en kennis gemaakt met A. Jean Ayres en haar behandelmethode - sensorische integratie. Vanaf 1975 tot 2012 heb ik verschillende cursussen sensomotorische integratie gegeven, met name voor paramedici. Als docent was ik lange tijd verbonden aan verschillende NDT (Bobath) cursussen.
Momenteel ben ik nog beschikbaar voor video-analyse, training, supervisie en consulent op het gebied van sensomotorische integratie en ook als zodanig werkzaam voor het CCE (Centrum voor Consultatie en Expertise).
Ik ben getrouwd met Bart de Vries. We hebben twee volwassenen zoons en twee kleinzoons.
Sanne Peters en Hanneke Geerts
Wij, Sanne Peters en Hanneke Geerts, zijn de oprichters van Breinprikkels. Beiden hebben we een heel aantal jaren voor de klas gestaan (regulier en speciaal). Daarna zijn we ons gaan scholen op het gebied van de motorische ontwikkeling, reflexintegratie en psychomotoriek. Momenteel zijn we beiden werkzaam in onze eigen praktijk en werken we daarnaast aan de beweegmethode Breinprikkels. Tijdens de jaren dat we voor de klas stonden hebben we steeds meer kinderen zien vastlopen. Vaardigheden zoals lezen, automatiseren, concentreren, schrijven en de juiste zithouding worden voor een steeds groter aantal kinderen een uitdaging. Een groeiend aantal kinderen raakt gefrustreerd. Kortom; er zijn steeds meer kinderen die op allerlei manieren veel aandacht vragen in de klas. De afgelopen jaren hebben we door scholing en ervaring in onze praktijk geleerd dat veel van deze kinderen een hiaat hebben in hun ontwikkeling, namelijk in de ontwikkeling van de motoriek en de integratie van de primaire reflexen. Onze maatschappij verandert (kinderen spelen minder buiten) en wordt steeds prestatiegerichter (we leren onze kleuters al volop letters). Wij hebben de overtuiging dat deze hoge verwachtingen op zo’n jonge leeftijd veel druk leggen op een deel van de jonge kinderen die nog volop in ontwikkeling zijn. We mogen de ontwikkeling niet forceren door van kinderen in de kleuterklas al te verwachten dingen te oefenen waar ze gezien hun ontwikkeling nog niet aan toe zijn, we moeten wachten tot ze leerrijp zijn. We hebben de beweegmethode Breinprikkels ontwikkeld om zoveel mogelijk kinderen te bereiken en ze een goede basis mee te geven voor verdere ontwikkeling en het schoolse leren.
Links naar: website , facebook & instagram
Simone van Veen-Nieuwenhuis
Ik ben Simone van Veen-Nieuwhuis, getrouwd en moeder van twee kinderen. Ik heb 20 jaar met veel enthousiasme als leerkracht in het basisonderwijs gewerkt en heb sinds 2012 mijn eigen praktijk ‘de Jutter Coaching’ waarin ik kinderen samen met hun ouders begeleid.
Kinderen zitten in mijn hart en dat is altijd al zo geweest. Ik weet als voormalig leerkracht, maar ook als moeder hoe belangrijk het is om gehoord, gezien én begrepen te worden als de ontwikkeling van jouw kind anders gaat dan gedacht of gehoopt.
Het ‘jutten’ doe ik al mijn hele lopende leven in de vorm van het vinden van dingen zoals: stenen, schelpen, mooie stukken hout, oud huisraad etc. Dat verzamelen doe ik nog steeds, maar nu ook in de vorm van bijzondere ontmoetingen en kennis. Wat ik verzamel is puur en natuurlijk, vooral als daarin de oplossing te vinden is! Op deze manier kwam ik ook in aanraking met Toys42hands: de oplossing om de ontwikkeling van een kind te stimuleren hoeft niet altijd ingewikkeld te zijn, maar ligt vaak in het plezier van de eenvoud. Het sluit prachtig aan bij mijn visie waarop ik zelf tegen problemen aankijk. Voor mij zijn bewegen, leren, gedrag en gezondheid allemaal met elkaar verbonden, net zoals de verbinding tussen het kind en zijn ouders. Deze verbindingen laten mij steeds opnieuw weer zien dat de oplossing vaak voor de hand liggend is, met als gevolg weer een glimlach op de gezichten 😊.
Links: website , instagram , facebook , youtube & linkedin
Jorieke Kroeze
Jorieke Kroeze biedt trajecten aan hooggevoelige kinderen en hooggevoelige kinderen met een sterke wil en hun ouders.
Links: website , facebook , instagram & linkedin
Bianca Oldenbeuving
Bianca Oldenbeuving is het brein achter JufBianca.nl, een website waarop ze leerkrachten inspireert het beste uit kinderen te halen, op een manier die bij kleuters past. Ze is werkzaam als juf, educatief auteur en geeft workshops met verschillende onderwerpen. Spelen en ontdekken staan bij haar voorop!
Links: website , facebook , pinterest , twitter & instagram
Stephanie Harms
Mijn naam is Stephanie Harms, kinderfysiotherapeut en kinderbekkenfysiotherapeut. Ik ben geboren en opgegroeid in de gemeente Emmen, waardoor ik mij erg verbonden voel met deze regio. Het allermeeste plezier beleef ik wanneer een kind trots is op wat hij al heeft geleerd of (weer) kan en wanneer een kind met plezier bij mij in de praktijk komt. Omdat ik al bijna 10 jaar op verschillende scholen heb gewerkt (regulier basis-, speciaal basis- en speciaal onderwijs) heb ik van veel kinderen inmiddels de titel ‘schrijfjuf’ gekregen, maar heb ik ook veel ervaring met het behandelen van een grote variatie aan kinderen. Denk maar aan kinderen met syndromen, ADHD, autisme, taalontwikkelingsstoornissen en nog veel meer.
Links: website , facebook & linkedin
Iris Douven
Ik ben Iris Douven en moeder van 2 prachtige kinderen. Mijn dochter Dewi is 8 jaar en mijn zoon Jesse is 4 jaar. In de puzzeltocht voor mijn dochter kwam ik bij beelddenken uit. Alle puzzel stukjes vielen op zijn plek. Niet alleen voor haar maar ook voor mijzelf.
Na mijn puzzeltocht durf ik wel te zeggen dat ik een opleiding van 4 jaar achter de rug heb, zoveel boeken en artikelen en filmpjes heb ik door gespit. Ik ben inmiddels gecertificeerd coach van de leermethode ‘Ik leer anders’ en van de ‘Leren Leren Methode’ en ben nog lang niet uitgeleerd. Alle kennis, methodes die voor de beelddenkende leerling kan werken wil ik leren om vervolgens deze kennis te delen.
Zo ontstond mijn praktijk Beelddenkerslerenzo
Links: website, linkedin & facebook
Miriam Otten
Zelfzorg – het is ieder kind gegund!
Als moeder, leerkracht en hoogsensitief persoon heb ik op latere leeftijd pas geleerd wat prikkels zijn en hoe deze mij parten spelen. Hierbij grenzen erkennen en daar naar te handelen was voor mij een nieuw gebied. Wat had ik dat graag al in een vroeg stadium op school geleerd! Ik heb het totaalconcept van de Stiltehuisjes vanuit al mijn ervaringen ontwikkeld. Niet alleen als moeder en leerkracht, maar ook als mens, kindercoach, begeleidster van HSK, beelddenk-expert en mede-conceptontwikkelaar bij educatief uitgever Zwijsen. Met het totaalconcept van de Stiltehuisjes hoop ik te voorzien in de elementaire behoefte van ieder kind om tot rust te kunnen komen, zichzelf serieus te nemen en voor zichzelf te zorgen. Tevens wil ik leerkrachten handvaten geven om kinderen daarin te begeleiden. Op deze manier krijg je het beste uit ieder kind!
Links: website , facebook & linkedin
Petra Middag-Broks
Mijn naam is Petra Middag-Broks. Samen met mijn man en twee dochters woon ik in het prachtige Drentse dorp Zuidwolde. Ik heb een eigen praktijk voor kinderergotherapie en coaching bij leerproblemen: ‘Zo kan ik leren’.
Ik weet uit ervaring dat het een hele uitdaging kan zijn om goed spel- en lesmateriaal voor kinderen te vinden dat zowel aansluit bij hun mogelijkheden als hun belevingswereld. Door mijn ervaringen met het materiaal van Toys42hands via dit blog te delen hoop ik voor u de zoektocht naar het juiste materiaal iets te vergemakkelijken.
Links: website , linkedin & facebook
Karin de Boon
Mijn naam is Karin de Boon. Ik ben in 2002 gestart in de kinderrevalidatie met het werken in de vroegbehandeling. Vervolgens ben ik in 2011 een eigen praktijk KAAT! gestart voor kinderen van 0-12 jaar. Kinderergotherapie Advies Amsterdam Thuis! Wij werken inmiddels met 4 ergotherapeuten met veel plezier aan diverse hulpvragen overal waar het kind plezier kan leren maken, moet leren concentreren of zelfredzaam wil worden. Uitgangspunt is dat achter ieder probleem een oplossing zit, middels een te leren vaardigheid of een aanpassingsmogelijkheid. KAAT! werkt in heel Amsterdam en Amstelveen met kinderen, ouders en begeleiders.
Links: website
Marijke Otten
Praxis für Logopädie Marijke Otten am Markt in Erkelenz. Wir freuen uns, dass Sie den Weg zu uns gefunden haben! Seit 25 Jahren stehen wir für Kompetenz in der Sprach- und Stimmtherapie. Unsere tägliche Motivation und unser ganzes Engagement gilt der Entwicklung und Entfaltung der sprachlichen und stimmlichen Fähigkeiten – die Basis menschlicher Kommunikation und Identität. Wir behandeln Kinder, Jugendliche und Erwachsene. Nehmen Sie doch einfach Kontakt zu uns auf. Wir freuen uns auf Sie!
Links: website , facebook , pinterest , twitter & instagram
Majella van ’t Hul
Mijn naam is Majella van ’t Hul, getrouwd en moeder van 4 kinderen waarvan de oudste twee inmiddels het huis uit zijn. Wij wonen in Hengelo (Ov.) in het prachtige Twentse landschap.
Sinds 2014 ben ik werkzaam als ambulant begeleider voor Koninklijke Kentalis in Enschede. Daarvoor heb ik bijna 10 jaar gewerkt met kinderen uit de cluster 3 doelgroep. Kinderen met een motorische beperking of chronische ziekte ondervinden regelmatig moeilijkheden bij het leren schrijven. In die tijd heb ik me in dit vakgebied verdiept en gespecialiseerd. Ik haalde mijn diploma als schrijfspecialist in 2010 in Amsterdam. Het heeft me altijd mateloos gefascineerd hoe het proces van leren schrijven zich voltrekt in de totale ontwikkeling van een kind.
In de huidige maatschappij is het gebruik van smartphones, tablets en computers niet meer weg te denken. Waarom zou je nog leren schrijven tegenwoordig? Omdat schrijven meer is dan een schriftelijk communicatiemiddel! Het motorische aspect van deze vaardigheid is een zeer ten onrechte, bijna verwaarloosd onderdeel binnen het huidige basisonderwijs. Ik heb hierover al meerdere artikelen geschreven. Juist in deze tijd waarin het zo gemakkelijk is om digitaal een boodschap over te brengen is het van cruciaal belang te blijven schrijven.
Mede daarom ben ik in 2015 van start gegaan met een eigen praktijk ‘Grip op Schrijven’ waarin ik het belang van schrijven benadruk en hoop dat ik scholen kan overtuigen van het nut ervan. In dat kader ben ik erg blij met webshops zoals Toys42Hands van Tanja Damhof. Het staat werkelijk bol van de materialen die stuk voor stuk inzetbaar zijn ter stimulering van de grove en fijne motoriek. Materialen waar ik scholen op mijn beurt weer attent op kan maken als ze ergens naar op zoek zijn. Ik zou zeggen doe je voordeel met de vele blogs die er al te vinden zijn. Ik zal er zeker en met veel plezier ook mijn bijdrage aan leveren!
Link: linkedin
Marian
Ik ben dus Marian, getrouwd en moeder van twee kanjers van kinderen: Manon (19) en Thijs (17). Ik ben al 25 jaar werkzaam in het Speciaal Basis Onderwijs, waar ik in meerdere groepen les heb gegeven. Zo’n tien jaar terug hadden mijn eigen kinderen de leeftijd dat ik wel weer wat meer dan 2 dagen wilde werken. Omdat er op school geen ruimte was voor extra werken ben ik mijn eigen praktijk voor Remedial Teaching gestart: Kijk wat ik al kan. Daar hielp ik in eerste instantie kinderen van 6-12 jaar. Na verloop van tijd kwamen er ook vragen van oud-leerlingen die hulp voor wiskunde wilden, want hun wiskunde-docent legde het niet heel goed uit of tenminste niet op een manier dat zij het begrepen.
Op dit moment werk ik 1 dag vast op het SBo en 4 dagen in/vanuit mijn praktijk. Ik word door ouders ingehuurd om hun kind met één of meer onderdelen verder te helpen. Steeds vaker huren ook scholen me in omdat ze handelingsverlegen zijn met één of meer leerlingen. Ik heb het geluk dat ik onder schooltijd op de school met leerlingen mag werken. Fijner voor de leerling zelf (want onder schooltijd en minder lang uit de klas omdat de leerling niet naar de praktijk moet) en er zijn korte lijntjes met de leerkracht.
In al die jaren heb ik me verdiept in beelddenken, visueel screenen, spelend en bewegend leren. Ik mag mij sinds 2018 ook Psychomotorisch Kindercoach noemen, want een leerling is niet alleen rekenen-lezen-spelling.
Sinds begin 2020 maak ik ook downloads voor Onderwijswereld-po omdat ik graag zou willen zien dat meer leerkrachten gebruik maken van spelend en bewegend leren. In 2021 ben ik met een collega-RT een webshop begonnen met downloadbare materialen voor de bovenbouw omdat daar vaak minder voor in de handel te vinden is.
Links: linkedin & facebook
Jantine Booij
Mijn naam is Jantine Booij en werk als kinderfysiotherapeut bij kinderfysiotherapie praktijk Fysie op Kids.
Als kinderfysiotherapeut behandel ik kinderen van 0 tot 18 jaar.
De jongere kinderen aan huis en de oudere kinderen bij ons in de praktijk.
Er zijn diverse redenen waarom ouders met hun zoon of dochter bij ons in de praktijk komen. Dit kan bijvoorbeeld voor een voorkeurshouding van een baby tot aan houdingsproblematiek van een puber zijn. Of een baby dat moeite heeft met het grijpen naar speelgoed in de box tot problemen met de fijne motoriek op de basisschool. Uiteenlopende leeftijden met verschillende hulpvragen.
Omdat ik op verschillende locaties werk kan je je vast voorstellen dat mijn auto soms een rijdende praktijk is met de kofferbak vol met spel- en oefenmateriaal.
Ondanks de volle kofferbak is er altijd een zoektocht naar nieuw oefenmateriaal.
Ik heb het geluk dat een van onze locaties in Zuidlaren is waar Tanja haar magazijn heeft. Voor de kinderen maar ook voor mijzelf is het leuk om met oefenmateriaal te kunnen variëren of iets nieuws uit proberen. Ook prettig om met haar te sparren om te kijken of zij nog leuke of nieuwe oefenmaterialen heeft voor een specifiek probleem.
Jantine Booij is kinderfysiotherapeut bij Fysie op Kids.
De praktijk heeft verschillende locaties in Drenthe en Groningen.
Links: website & linkedin
Heidi Alaerts
Heidi Alaerts, moeder van 3 (20 – 17 en 16 jaar) kleuterleerkracht bij 4-jarigen en kindercoach in mijn praktijk Kleuterkracht.
Fijne motoriek vormt een rode draad in mijn leven sinds de geboorte van mijn jongste zoon die best wel wat uitdagingen voor zich had.
Ik hou er van om spelmaterialen out of the box te gebruiken, om er meer uit te halen dan het spelidee zelf. Mijn kennis en ervaringen schrijf ik neer in mijn E-books.
Mijn kleuters en de kinderen in mijn praktijk zijn mijn inspiratiebronnen. Hun reacties zetten mij altijd op het goede spoor om de kracht van materialen in te schatten.
Berit van Osch
Van nature "een mensenkind". "CHILDHOOD IS A JOURNEY NOT A RACE.
Link: linkedin.com
Nieuwe blogschrijver
Heb JIJ zin op een blog te schrijven? Hier is speciaal voor jou nog een plekje vrij!!!
Tina Boesmans
Ik ben Tina Boesmans ErgoTina, ergotherapeut kinderen en jongeren. Ik geef ergotherapie aan huis in Rotselaar, Leuven en omstreken. Ik geef ergotherapie aan kinderen met leer- en ontwikkelingsproblemen. Zowel moeilijkheden die zich voordoen thuis, op school als in een andere omgeving. Het doel van ergotherapie bevat het vergroten van de zelfstandigheid, ontwikkeling en welbevinden.
Zelf ben ik gespecialiseerd in:
- fijne motoriek
- teken- en schrijfproblemen
- lateralisatie
- hoogsensitiviteit voor, tijdens en na school
- hoogsensitiviteit en angsten, veranderingen, concentratie, gedrag
- autisme: Wat is het, hoe hiermee omgaan, vergroten van spel en communicatie
- prikkelverwerking
- afname sensorisch profiel
- beelddenken
- ADHD
- DCD
- Moeilijkheden met automatisatie
- Rekenproblemen in de lagere school
- Visueel- ruimtelijk inzicht
- Moeilijkheden met schoolse vaardigheden in kleuterklas en lagere school
- Zelfredzaamheid
Links: website , facebook & instagram
elja
Onze jongste zoon is geboren met een speciale perceptie. Hij is autistisch. Ik moest dus - of beter gezegd, ik mocht - bijzondere wegen bewandelen. Op advies van onze therapeut ging ik op zoek naar voorwerpen die tegelijk zwaar en zacht waren. Ik kon niets passends vinden, dus ik naaide zelf een knuffeldier voor mijn zoon en vulde het met kwartszand.
Dat was de geboorte van mijn eerste gewichtsdier.
Ik liet ze toen aan onze therapeut zien. Ze moedigde me aan om voor anderen te naaien. Onze kleuterschool noemde ze "educatief waardevol." Al snel zag ik het potentieel van mijn gewichtsdieren. Het potentieel van de gewichtsdieren om mensen te ondersteunen in hun dieptewaarneming en hun eigen waarneming. Het potentieel om jong en oud echt kinderlijk plezier te geven en om pedagogische en therapeutische methoden op een speelse manier in het dagelijks leven te integreren. Het potentieel om mijn zoon en anderen vooruit te helpen.
Als moeder weet ik uit eerste hand wat belangrijk is om hooggevoelige, overprikkelde en/of rusteloze kinderen te helpen. Ik wil met mijn bedrijf het verschil maken en mensen ondersteune.
Links: website , instagram & facebook
Corina de Boer-Vreeke
Mijn naam is Corina de Boer-Vreeke. Naast echtgenote en trotse mem van twee dochters (2002 en 2005), ben ik trainer voor en eigenaar van Touching Child Care (TCC). Ik geef met heel veel plezier trainingen en workshops onderlinge kindermassage en aanraakspel.
Wat onderlinge kindermassage en aanraakspel met kinderen doet maakt iedere keer weer grote indruk op mij. Verbinding, ontspanning, rust…. Dat is wat ik voelde, als ik aanraakspelletjes met mijn dochters deed toen ze klein waren. Dat is wat ik ervaar als ik een massageverhaal voorlees in een groep. Die helende en verbindende kracht van positieve, respectvolle aanraking dat is wat ik wil delen met de wereld…
Het is mijn missie om zoveel mogelijk mensen kennis te laten maken met de positieve effecten van onderlinge kindermassage en aanraakspel om zo de wereld een beetje mooier te maken.
Van de materialen van Toys42hands uit bijvoorbeeld de rubriek Zintuigen > voelen en tasten word ik heel enthousiast. Ze helpen kinderen bij de ontwikkeling van de tastzin en het ontwikkelen van een gezond lichaamsbesef. Wat de voordelen daarvan zijn? Daarover meer in de blogs die ik ga schrijven voor deze mooie, nuttige, leerzame blogspot van Toys42hands.
Link: linkedin
Judith Nederpel
Vreemd is dat hoor, dat je als moeder en als therapeut een andere pet op hebt terwijl je met dezelfde activiteit bezig bent. Thuis aan de keukentafel met de kindjes om mij heen lijkt mijn geduld soms ver te zoeken. Terwijl ik op mijn werk als kinderfysiotherapeut met gehandicapte kinderen niet gek te maken ben. Met dat geduld lijkt ook mijn creativiteit samen te hangen. Gelukkig dus maar dat mijn ongeduldige dagen thuis uitzondering zijn! Rustig kijkend naar een kind kom ik op allerlei oefenideeën. Vaak weet ik vooraf niet eens wat we precies gaan doen en laat ik het verloop van het spelletje of de activiteit afhangen van de mogelijkheden, interesse en focus van het kind. Het grappige is daarnaast dat ik aan de ene kant overal spelmogelijkheden in zie, maar tegelijkertijd ook heel kritisch ben in de aanschaf van materialen en speelgoed. Verrukt kan ik sommige websites bekijken die mij inspireren. Blij als een kind ben ik vervolgens als hetgeen ik besteld heb door de post wordt geleverd. Het blijven toch een soort kadootjes, dus een klein feestje is wel op z'n plek. Zelfs wanneer ik spullen voor mijn werk bestel, voelt dat zo. Aan de andere kant kan ik ook gedeprimeerd raken van menig folder die ik thuis tussen de reclameblaadjes zie. Speelgoed wat maar op een manier te gebruiken is en wat weinig ruimte over laat voor een beetje speelsheid. Soms is het best lastig hoor die kritische blik, met name voor mijn kinderen.... Zij vinden alles wat glimt, geluid maakt en knopjes heeft leuk, maar ja, mama denkt daar toch anders over. Gelukkig hebben ze ook nog een vader! En dat geldt ook voor mij, want ook door hem leer ik weer op een andere manier naar speelgoed te kijken.
Karin Stolk
Ik ben Karin Stolk, moeder van drie kinderen, en mijn praktijk ‘Bij Kee’ is vernoemd naar mijn voorletters K.E.E. Ik werk al 25 jaar als leerkracht in het basisonderwijs en doe dat nog steeds met veel plezier. Toch vind ik het steeds interessanter om samen met een kind op zoek te gaan naar zijn of haar eigen kracht: Wie ben je? Wat zijn je kwaliteiten en hoe kun je die inzetten? Ik zie steeds meer kinderen met ontwikkelingsproblemen, zowel cognitief als gedragsmatig. Vaak krijgen ze een label omdat alleen naar de symptomen wordt gekeken, niet naar de oorzaken. Zo kunnen leesproblemen bijvoorbeeld voortkomen uit een oogprobleem of een aanwezige reflex, waardoor extra oefenen geen verbetering geeft en alleen maar frustratie oplevert. In mijn praktijk zoek ik naar de oorzaak van de uitdaging en help ik het kind om deze aan te pakken, zodat het weer tot leren komt. Omdat er steeds meer kinderen zijn met uitdagingen, zowel in leren als ontwikkeling, wilde ik mij verder ontwikkelen om hen beter te kunnen helpen. Ik heb al verschillende opleidingen gevolgd en blijf mij verder verdiepen. Bij Kee zijn er daarom verschillende mogelijkheden voor hulp, afhankelijk van de unieke behoeften van elk kind.
Links: website , facebook , linkedin & instagram
Chantal
Mijn naam is Chantal (1977), ik hou van roze, van tulpen, van de zee en de zonsondergang, van Oostenrijk, van schrijven en lezen. En natuurlijk van kinderen.
Ik ben naast mama van twee kinderen ook kindercoach in mijn eigen praktijk 'Eigenwens'.
Met veel passie voor het vak kindercoaching en vanuit oprechte betrokkenheid kijk ik met de kinderen mee naar hun 'eigenwensen'. Bij mij in de praktijk komen vooral veel kinderen die:
- Stress of spanning ervaren
- Een vol hoofd hebben
- Meer zelfvertrouwen of een beter zelfbeeld willen
- Veel piekeren of last hebben van hun gedachten
Het is niet gek dat deze, vaak gevoelige, kinderen moeite hebben met de huidige maatschappij, die zo snel gaat. Er zijn zoveel prikkels te verwerken en er wordt heel veel van deze jonge mensen verwacht. Ook kinderen kunnen last hebben van deze overprikkeling.
In mijn begeleiding wordt er natuurlijk gekletst, maar nog meer zijn we bezig met creatieve en speelse activiteiten. Met praten ben je nog vooral in je hoofd bezig en dat is juist de plek waar de rust dan zo nodig is.
De materialen van www.toys42hands.nl kunnen hier goed bij helpen.
‘Ik wens ieder kind een blij hartje…’
Bernarda Geurtzen
Ik ben groepsleerkracht in het (speciaal) basisonderwijs, eigenaar van Basic4kids en bovenal moeder van Isis (13 jaar) en Timme (8 jaar).
Een kleine twintig jaar geleden begonnen in het speciaal onderwijs. Binnen die zeven jaar heb ik een uitstapje gemaakt naar een kinderdagcentrum. Ik mocht daar een pilotgroep begeleiden van kinderen met een ontwikkelingsniveau tot 24 maanden met als doel de hulpvragen van de kinderen om te zetten in een onderwijsaanbod. Na zeven jaar ben ik gestart als invalleerkracht in het (speciaal) basisonderwijs. Een bewuste keuze omdat ik mijn werk graag wilde combineren met studeren. En dat heb ik gedaan. Interne begeleiding, remedial teaching, kindercoaching. Al deze studies samen hebben ervoor gezorgd dat ik in 2011 voor mijzelf ben begonnen. Mijn praktijk Basic4Kids was een feit. Voor een nieuw te starten kinderdagverblijf ben ik toen een curriculum 0 – 4 jaar met als rode draad leren leren gaan schrijven. Op dit moment begeleid ik basisscholen die een peutergroep willen starten in school en het curriculum willen implementeren. Ik val nog steeds in op basisscholen en ga het derde jaar in van de opleiding ‘Medierend Leren’ bij Stibco.
Ik werk ontwikkelingsgericht en geloof dat ieder kind ongeacht welk ontwikkelingsperspectief zich ontwikkelt.
Met mijn blogs wil ik ouders, opvoeders en leerkrachten ‘voeden’ met achtergrond informatie die hen kunnen helpen in de begeleiding van kinderen. Voor het kind is het spelen maar met de extra informatie kun je wellicht net iets meer doen of een ontwikkeling bij het kind opmerken die anders misschien wel ‘verborgen’ zou blijven.
Link: linkedin
Claudia Benmesahel-Kruidbos
Mijn naam is Claudia Benmesahel-Kruidbos,
Ik ben getrouwd en heb 2 heerlijke, maar totaal verschillende kinderen, de oudste hoogbegaafd en de jongste meervoudig gehandicapt. Zij stellen mij steeds weer voor een nieuwe uitdaging en laten me zien dat er altijd een mogelijkheid om te leren is.
Sinds 2010 heb ik een eigen praktijk waarin ik leer-en opvoedondersteuning biedt aan kinderen en ouders. Daarnaast ben ik werkzaam op diverse scholen waar ik niet alleen de kinderen begeleid maar ook de leerkrachten.
In mijn vrije tijd ben ik voorzitter van Speelotheek Ketelbinkie en regiocontact persoon voor de VSN (Vereniging Speelotheken Nederland).
Sinds 2012 begeleid ik met mijn collega Marjon het Bolleboosproject waarbij elke woensdagmiddag kinderen die behoefte hebben aan “een beetje meer” een uitdagend uurtje krijgen aangeboden.
Hierbij maken we gebruik van de spellen uit mijn praktijk.
“Op het moment dat ik stop met leren, beperk ik een kind in zijn ontwikkeling door mijn gebrek aan kennis.”
Link: website & facebook
Astrid Worst
Mijn naam is Astrid Worst. Trotse moeder van een dochter en een zoon. Ik ben 20 jaar leerkracht geweest in het basisonderwijs. Vervolgens ben ik mijn praktijk Goed Gelukt gestart om kinderen te helpen hun talenten verder te ontwikkelen. Er schuilt vaak veel meer achter de leeruitdagingen. Mijn passie ligt bij het leren door te bewegen.
Het is mijn uitdaging om de hulpvraag helder te krijgen en samen op zoek te gaan naar de juiste antwoorden. Kinderen zouden onbekommerd moeten opgroeien.
Het probleem is de oplossing.
Wanneer een kind vastloopt op school of thuis en niet of nauwelijks vooruit gaat, dan kan het goed zijn om het probleem eens anders te bekijken.
Belangrijke factoren die het leerproces kunnen verstoren:
- De ontwikkeling van de ogen.
- De lichamelijke ontwikkeling, o.a. evenwicht, primaire reflexen, ruimtelijk inzicht en lateralisatie.
- De invloed van stress.
Met behulp van een uitgebreide screening en een op het kind afgestemd oefen- en stimuleringsprogramma worden eerst de belemmeringen opgeheven en vervolgens achterstanden ingehaald. Dit heeft een positief effect op het zelfvertrouwen en het welbevinden van het kind.
De oefeningen bestaan vrijwel altijd uit beweging en spel, waarbij gebruik gemaakt wordt van diverse materialen en technieken zoals therapieballen, trampoline, reflex integratie en braingym oefeningen. Daarbij vind ik het fijn om mezelf te blijven ontwikkelen. Zo volg ik regelmatig boeiende cursussen om kinderen verder te helpen op hun pad.
Mijn slogan is dan ook: Leren door bewegen en spel, dan lukt het wel.
Kirsten van Daelen van der Schoot
Ik ben Kirsten van Daelen van der Schoot en moeder van Joppe (1 jaar). Ik ben beweegspecialist voor het jonge kind en met mijn bedrijf Beweegrijk probeer ik zoveel mogelijk kinderen aan een stevige motorische basis te helpen. Beweegrijk biedt beweeglessen aan, aan kinderen van 1,5 tot 4 jaar. In de lessen staat de motorische ontwikkeling van kinderen centraal, maar natuurlijk ook het hebben van heel veel beweegplezier! Het doel is dat kinderen uiteindelijk het plezier in bewegen ervaren maar ook een goede dosis zelfvertrouwen creëren. Daarnaast train ik pedagogisch medewerkers zodat bewegen meer en beter geintegreerd kan worden in het dagelijks leven op het kinderdagverblijf. Tijdens mijn lessen en de trainingen die ik geef, vind ik het leuk om uitdagend en onderscheidend materiaal te gebruiken. Ik vind het dan ook erg leuk hierover te bloggen en mijn bevindingen weer te geven.
Sharon Vleugel
Ik ben Sharon Vleugel, leerkracht basisonderwijs, afgestudeerd spelbegeleider en moeder van Nine en Stella. Naast mijn werk in het onderwijs, heb ik met gehandicapte kinderen gewerkt, in een Speel-o-theek en in een grote speelgoedwinkel. Momenteel werk ik op de kinderafdeling van een ziekenhuis. Ik vind het heel belangrijk dat kinderen kind mogen zijn en lekker kunnen spelen. Vanuit de spelbegeleiding help ik kinderen bij wie het spelen niet goed lukt, maar ik ben ook altijd op zoek naar goed en origineel spelmateriaal. Al spelende kun je alles! Plezier hebben, genieten, leren, groeien, knoeien, lachen, huilen, bewegen, … De kennis die ik inmiddels heb opgedaan wil ik via mijn website www.spelspeelspelen.nl delen, want spelen doe je niet alleen, dat doe je samen!
An Luyten
Het verhaal van SAM startte vanuit de zoektocht naar prikkelarme kleding voor mijn eigen hoogsensitieve zoon. Vanuit de focusgroepen met experten en ervaringsdeskundige, in functie van de ontwikkeling van de SAM producten, leerde ik dat ook veel kinderen op zoek zijn naar extra prikkels om zichzelf beter te kunnen reguleren.
En ja, alleen als we onszelf goed voelen zullen we optimaal onze talenten kunnen inzetten en tot leren komen. Vandaar het belang van een prikkelbalans in evenwicht.
Toen begreep ik ook beter het gedrag van mijn eigen kinderen. In plaats van te vragen te stoppen met friemelen aan hun kleding, aan de tafel, aan alles wat binnen handbereik is,… Of te kauwen op kleding, pendoppen, nagels,… begreep ik dat het beter was hen een alternatief aan te bieden.
Zo ontstonden de ZEN accessoires van SAM die een fijne subtiele toevoeging zijn matching met de prikkelarme kleding en welke een mooi alternatief biedt en onze kleding, pendoppen & nagels veilig houdt.
Links: website , facebook , pinterest & instagram
Anne de Vos
Mijn naam is Anne de Vos. Ik ben de moeder van Lotte, die alweer 4 jaar oud is. Voor Lotte geboren werd, heb ik gewerkt als (zorg)leerkracht in het regulier en speciaal basisonderwijs en als ambulant begeleider voor kinderen met psychiatrische en gedragsproblemen, zoals autisme en ADHD. Nu ben ik ‘thuisblijfmoeder’ en geniet ik met volle teugen van de tijd met mijn dochter. Ik vind het erg leuk om (vooral Engelstalige) blogs te lezen over spelen en spelend leren. Ik schaf graag mooi, veelzijdig, educatief speelgoed aan. In aanvulling daarop vind ik het een uitdaging om zo veel mogelijk gebruik te maken van spullen die in de meeste huishoudens standaard al aanwezig. In mijn stukjes op deze blog wil ik de ideeën die ik daarbij opdoe delen met andere ouders, in de hoop dat zij inspiratie opdoen en thuis ook met hun kinderen gaan spelen.
Karen Mee
Ik ben Karen Mee (29). Ik studeer wetenschapseducatie en –communicatie en daarnaast houd ik erg van sporten, spelletjes spelen, koken, lezen, haken en schrijven. Ik heb een dochter, Lin (6). Door zuurstoftekort bij haar geboorte heeft ze cerebrale parese (hersenbeschadiging). Hierdoor zit ze in een rolstoel maar dat weerhoudt haar er niet van heel vrolijk in het leven te staan. Door haar beperking zijn we altijd op zoek naar speelgoed waar ze zoveel mogelijk zelf mee overweg kan. Over onze experimenten hiermee schrijf ik op de Toys42Handsblog in de hoop de zoektocht naar geschikt materiaal voor andere ouders te vergemakkelijken.
Edith Zomerdijk
Vanuit mijn werk als ergotherapeut, gespecialiseerd in prikkelverwerking, zie ik een groeiende behoefte op scholen, vooral bij kinderen waarbij de prikkelverwerking afwijkt van "de norm". In onze snelle maatschappij wordt van hen verwacht dat ze gewoon meedraaien, wat vaak wrijving veroorzaakt. Hoewel ik al veel uitleg en verandering bied op scholen en instellingen, voelde ik dat dit niet genoeg was. Toen kwam het idee: wat als er meer begrip en zelfregulatie zou zijn, zonder dat ik fysiek aanwezig hoef te zijn? Samen met Anneke ontwikkelde ik Moefpad: matten die kinderen helpen met zelfregulatie.
Bezoek onze website voor meer informatie over onze producten en diensten.
Instagram & facebook
Linda Kellerer
Mijn naam is Linda, moeder van twee inmiddels volwassen kinderen, en ik woon in het mooie Beieren.
Na jarenlange ervaring als secretaresse, kwam ik terecht in de agrarische sector.
In mijn werk met boeren en agrarische specialisten leerde ik de waarde van agrarische producten steeds meer waarderen.Toen mijn moeder enkele jaren geleden ernstige artrose in haar vingers kreeg, behandelde haar arts haar ook met koolzaad. De koolzaadmassages hielpen haar enorm.
Sindsdien verdiep ik me steeds meer in de geneeskrachtige werking van deze bijzondere plant.
Nu ben ik blij om koolzaad toegankelijk te maken voor patiënten en therapeuten.
Nieuwe blogschrijver
Heb JIJ zin op een blog te schrijven? Hier is speciaal voor jou nog een plekje vrij!!!
Nieuwe blogschrijver
Heb JIJ zin op een blog te schrijven? Hier is speciaal voor jou nog een plekje vrij!!!